Az iskolában dolgozó pedagógusoknak nem könnyű feladat a differenciálás, és a részképességek fejlesztése a nagy mennyiségű tananyag mellett. Új cikksorozatunk szerzője arra törekszik, hogy a kollégáknak és a szülőknek is olyan gyakorlatokat mutasson, mellyel egyes képességterületek játékosan fejleszthetők.


Csányiné Guszter Lídia gyógypedagógus sorozata

Játékötletek téri orientáció, tájékozódás fejlesztéséhez

A térbeli tájékozódás jelenti azt is, hogy tudunk tájékozódni egy városban, egy utcán, vagy egy házban. A téri tájékozódás, több, mint, hogy valahová eltaláljunk, ez egy összetett képesség. A minket körbevevő világban való tájékozódás mellett, ide tartozik még az is, hogy hogyan igazodunk el a testünkön, hogyan különböztetjük meg a jobb és bal irányt, ismerjük-e a térbeli viszonyszavakat.

A téri orientáció, tájékozódó képesség a térbeli viszony észlelése, amelynek segítségével két vagy több tárgy egymáshoz való helyzetét önmagukhoz vagy a tárgyak egymáshoz való kapcsolatában érzékelünk.

A téri tájékozódáshoz szükségesek összetevők:

  • Testtudat: testtartás, és testhelyzet összessége
  • Saját test érzékelése: vesztibuláris (egyensúly), taktilis (tapintási) ingerek, kinesztetikus (bőrben lévő idegvégződések), proprioceptív (ízületek, inak, izmok) észlelésén alapul
  • Testséma: mozgás feletti uralom, alkalmazkodás a megváltozott helyzethez egyensúlyozás segítségével

A síkban való tájékozódásnak kulcsfontosságú szerepe van az írás-olvasás elsajátításában. Az olvasás irányához a tanulónak tisztában kell lennie az előtt, mögött, felett, alatt, fogalmával, és alkalmaznia is tudni kell. A megfelelő ismeret birtokában nem cseréli fel a betűket vagy a betűformákat. Az íráshoz szükség van a megfelelő haladási irány tartására.  A téri tájékozódás kiemelkedően fontos még a következő tárgyak esetében: matematika, földrajz, vizuális ábrázolás, és testnevelés.

Feladatok a téri orientáció fejlesztéséhez:

A téri tájékozódás fejlesztésében a saját test a kiindulópont. A tanulónak először térben kell megfelelően tájékozódnia, ezt követően pedig síkban.

Testséma fejlesztése

  • Hová szállt a pillangó?: Lepke ujjbábbal megérintem a tanuló egy adott testrészét, amit neki meg kell nevezni.

A diák a lepke ujjbábbal megérinti egy adott testrészét, majd megnevezi azt.

  • „Testjáték”: Társasjáték. Szükség van a társasjátékra, dobókockára, bábura. A start mezőről indul a játék. A dobásnak megfelelően kell lépni, majd megmutatni saját magán azt a testrészt, amire érkezett.

A társasjáték innen letölthető: test-játék

Testtudat fejlesztése

  • Ezt csináld utánam!: Egy tanuló bemutat egy mozdulatot, a többiek pedig utánozzák, majd helycsere.
  • Székfoglaló másként: Ahány tanuló van, annyi székből álló kört alakítok ki. A székek háttámlájára mozdulatokat ábrázoló képeket ragasztok. Zene bekapcsolásakor elindulnak a gyermekek körbe. Amikor a zene megáll, azt a mozdulatot kell leutánozniuk, ahol éppen megálltak.

Relációs szókincs fejlesztése

  • Hol van a …?: 4-5 tárgyat egymás mögé helyezek el. Az általam kérdezett tárgyról a tanulónak relációt kell megfogalmaznia:” A kutya az autó mögött van.”
  • Robot játék: Itt a gyerekek maguk a robotok. A padlón kialakítok számukra pályát, vagy egy Twister szőnyegen, vagy karikákat rakok egymás mellé, egymás alá, vagy pedig szivacs puzzle szőnyeget használok. A gyerekek irányítják egymást szóban, (jobbra, balra, előre, hátra) így jutnak el az adott célhoz. Ez a feladat a testséma fejlesztése mellett, előkészítheti a robotok használatát is a későbbiekben.

Irányok a síkban

  • Színezz!: Feladatlapon különböző irányokba néző, mutató figurák vannak. A megadott színeknek megfelelően kell kiszínezni a figurákat.

Innen letölthető: Színezz!

  • Melyik képhez érünk? A feladatlap négyzethálójában képeket helyezek el. A megadott irányokat követve kell eljutni a célig. Elérhetőség: Melyik képhez érünk?

Tartsatok velünk, és újabb ötletekkel jövünk hamarosan.

Könyvajánló:

  • Rosta K. (szerk.) (2012). Színezd ki… és rajzolj te is. Íráskészséget fejlesztő feladatlapgyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Budapest: Göncöl Kiadó;
  • Rosta K. (szerk.) (2012). Színezd ki… és számolj te is. Számoláskészséget fejlesztő feladatlap-gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Budapest: Göncöl Kiadó;
  • Kocsis L-né, Rosta K. (1993). Ez volnék én? Testséma fejlesztő feladatlap-gyűjtemény. Budapest: Logopédiai Kiadó Gmk.

Képzési ajánlatunk:

A buek23 kuponkóddal most kevesebb, mint 17. 000 Ft-ért, 23% kedvezménnyel érhetők el 30 órás akkreditál képzéseink.

Haladó Genially eszközök

Digitális útjelzők pedagógusoknak- internetbiztonság az iskolában