Interjú Bene Viktóriával és Fegyverneki Gergővel

 

A címben feltett kérdésre mindenki egyértelműen és valószínűleg felháborodottan NEMmel felelne. Azonban, a karácsonyfák alá bekerülő tabletek, okostelefonok és okosórák által, az információs szupersztrádán szabadon száguldó kisgyerekek tekintetében, feltesszük, kevésbé lennének szigorúak.
Az internethasználat lehetőségeiről és veszélyeiről beszélgettünk az internetbiztonság-kutató Bene Viktóriával és a digitális projektek avatott szakértőjével, Fegyverneki Gergővel.

Szülőként nincs könnyű helyzetben az ember a kortárs nyomás, és a kor elvárásai kapcsán sem. Mikor érik meg rá egy gyerek, hogy találkozzon a digitális eszközökkel?

Nehéz pontos választ adni, de az biztos, hogy érdemes kitolni a gyerekeknél a digitális világba való belépés idejét. Vannak nagyon jó mesekönyvek, fejlesztőjátékok, gyurma, zsírkréta. A kisgyerekek idegrendszere nincs felkészülve a digitális kijelzőre. Ilyenkor fontosabb a finommotorika, a szociális kompetencia és az érzelmi intelligencia fejlesztése. Sokkal nagyobb igénye van a gyerekeknek az offline élményekre. Egyetértve az Egészségügyi Világszervezet ajánlásával, 2 éves korig egyáltalán ne találkozzanak képernyővel. Mint mi, felnőttek, a gyerekek is könnyen rá tudnának kapni a hosszabb képernyőidőre, könnyű belefutni a túlhasználatba, az alkudozásba, az eszközök kikapcsolásánál simán kialakulhat hiszti vagy dühroham. Ezeket kell szülőként tudatosan kezelni. Kisebbek esetében a szülőt is fenyegeti egy függőségi veszély: könnyű rákapni a digitális bébiszitterre, vagyis, hogy tablettel és okostelefonnal órákra lefoglaljuk a gyerekeket.
Két éves kor felett már egy-egy nyugodtabb képsorú mesefilm (például a YouTube-on fentlévő magyar népmesék) már beleférhetnek, de 6 éves korig semmiképp se legyen napi 2 óránál több a képernyőidő. Ebbe beletartozik a televízió is. Azután, ahogy cseperednek a gyerekek, fokozatosan vezethetjük be őket a digitális világba: hogyan kell mesét keresni, milyen készségfejlesztő applikációk vannak. Nincs értelme az eszköz tiltásának. Sokkal fontosabb a tudatos felhasználóvá nevelés, hiszen a 21. században, a 4. ipari forradalom idején, épp a megfelelő digitális kompetencia az érvényesülés egyik kulcsa.

Átlagosan mennyi idősen érnek meg a gyerekek a saját eszközre?

Ahány ház, annyi digitális szokás. Ahány élethelyzet, annyi megoldás. Akár még egy családon belül két testvér esetében is lehet ez eltérő. Tehetjük kezdődátumnak az iskoláskor kezdetét, amikor a gyereket szeretnénk utolérni, vagy odaszólhat a szülőknek, hogy csúszás van a szakkörön vagy a délutáni focimeccsen. Erre a célra nyolcadik osztályig tökéletesen megfelelne akár egy hagyományos nyomógombos telefon is, csak hát ugye, az okostelefon a Z- és Alfa generáció körében státuszszimbólum, másrészt igen nagy a kortárs hatás is.
Ami fontos, hogy mielőtt belépne az online térbe és mielőtt saját eszközt kapna a gyerek, beszélgessünk vele. Akár digitális házirendben vagy közös digitális családi szerződésben, közösen kijelölhetünk kereteket: például a napi képernyőidőt, a látogatható oldalakat, hova regisztrálhat a gyerek, miket posztolhat ki magáról, hogyan viselkedjen másokkal, mit tegyen zaklatás esetén. Itt hangsúlyoznánk az online és offline egyensúlynak a kijelölését is. Nagyon fontos ez a megelőzés és felkészítés, hiszen nem engedem az autóba sem beülni a gyereket, csak miután becsülettel levizsgázott KRESZ-ből. A digitális világban fogni kell a gyerek kezét, és csak folyamatosan, idővel engedhetjük el. Ebben segítenek a szülői felügyelő szoftverek.

A szülők és a pedagógusok fel vannak készülve arra, hogy irányt mutassanak a gyerekeknek a digitális térben?

Sajnos a többség nincs felkészülve a digitális világ lehetőségeire és veszélyeire sem. Annyira gyorsan változik az internet, az újabb lehetőségek, újabb kihívások, újabb veszélyek, hogy nem is könnyű lépést tartani vele. Mégis, éppen a digitális családi szerződés szempontjai, az adatvédelem, a netikett, a netes bántalmazás és zaklatás leállítása vagy álhírek felismerésének képessége, vagy másik oldalon a kreatív tartalmak, a tanulástámogató applikációk ismerete sokat segíthet, hogy eligazodjunk a digitális világban, miközben felnőttként nyitottnak is kell lennünk, hogy mit tanulhatunk a digitális generációtól.

Készítettetek egy pedagógusoknak szóló képzést és egy szülőknek szóló előadást. Mesélnétek ezekről?

Számos képzést tartottunk már pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek. A nemzetközi szakirodalmak, jogi szabályozások, médiapedagógiai jó gyakorlatok tanulmányozása mellett gyűjtjük a saját tapasztalatainkat is, fejlesztjük a saját tréningjeinket és workshopjainkat is a témában. Amikor digitális pedagógiáról beszélünk tanároknak, még mindig azt tapasztaljuk, hogy bizonytalanok az internettel kapcsolatban, miközben online idegenvezetőként vagy ledoszlopként nekik kellene mutatni a digitális világ irányvonalait a gyerekeknek és sokszor a szülőknek is. Ezért alkottuk meg a PedExperttel  együttműködve a Digitális útjelzők pedagógusoknak – internetbiztonság az iskolában  képzésünket, ami egyszerre hívja fel a figyelmet az internet veszélyeire, hogyan kerülhetjük el az online konfliktusokat (bullying, függőség, megtévesztő információk), vagy baj esetén mit tehetünk, illetve felhívjuk a figyelmet az internet megannyi kreatív és produktív lehetőségére, például a kódolásra. Tippeket adunk óvodapedagógusoknak és alsós tanítóknak, felső tagozatos szaktanároknak és középiskolai pedagógusoknak is, hogy akár a különböző tantárgyakba beépítve miként taníthatják meg diákjaikat a biztonságos internethasználatra és hogyan segíthetik a szülőket szülői értekezleteken. A jelenségek elemzése mellett konkrét jó gyakorlatokkal, feladatokkal és feladatbankokkal, forrásokkal is segítjük a pedagógusokat.

Másrészt a Kaméleonpedagógus oldalon  nemrég publikáltuk a Digi dili? Van kiút! – Digitális képző szülőknek, gyerekeknek, pedagógusoknak programunkat. Akár a Digitális útjelzők…, akár a Digi dili? Van kiút! missziója, hogy egymástól tanulva, egymást segítve és támogatva megértsük: az internet önmagában se nem jó, se nem rossz. Rajtunk múlik, hogyan használjuk. Ehhez a pedagógusok, szülők és gyerekek meg kell találjuk a közös nyelvet, miközben megtanuljuk kikerülni vagy kezelni a netes veszélyeket és előnyünkre fordítani a weboldalak megannyi szuper lehetőségét, vagy épp segítünk abban is szívesen, hogy mikor érdemes jó kikapcsolódást kívánni az eszközeinknek és magunknak, és elmenni egy kis digitális detoxra. A digitalizáció egy olyan gyorsan és folyamatosan változó világ, ahol szükségünk van egymás ismereteire és képességire. Mindenkinél van egy darab. Miközben a világháló produktív használata az érvényesülés egyik kulcsa, a technológia nem megfelelő használata olyan mentális, függőségi problémákat idéz elő, mint a nomofóbia vagy a FOMO, vagy pillanatok alatt belekeveredhetünk kegyetlen online zaklatásba.

Ti is szülők vagytok, egy alfa generációs gyermekkel. A home office kapcsán bizonyára ő is láthatta az általatok használt digitális eszközöket, a tartalomfogyasztást és alkotást. Hogyan tudjátok az ő eszközhasználatát szabályozni?

Az idealisztikus elképzelésünket, hogy kétéves korig egyáltalán nem lát képernyőt a fiunk, persze a covid okozta home office valóban áthúzta, hiszen másfél évesen a fiunk akarva-akaratlanul rálátott az eszközeinkre, és igen nagy érdeklődést mutatott irántuk. Próbáltuk természetesen távoltartani ettől, de ahogy betöltötte a két évet, már egy-egy rövid mesét megnézhet a YouTube-on. Pontosan látjuk, hogy szippantaná be a virtuális tér. Próbáljuk vele megértetni az életkorának megfelelően, az ő nyelvén elmagyarázni, hogy mennyire fontos a megfelelő idő és minőség, miközben együtt ismerkedünk a legorobotokkal és a kódolást segítő játékokkal. Szeretnénk, ha értelmesen használná a fiunk a netet: jól s jót. Ez nem mindig könnyű és találkozni fogunk még nemcsak szakemberként, hanem szülőként is kihívásokkal, amire próbálunk gyakorlatias megoldásokat találni és ezt másokkal is megosztani, hogy felelős és tudatos digitális szülőkké, hatékony digitális pedagógussá és eredményes digitális „bennszülötté” válhassanak minél többen.

 


Képzési ajánlatunk

Évindító kuponakció: Képzéseink most 17. 000 Ft alatt érhetők el