Emlékezet-memória
Csányiné Guszter Lídia cikksorozata
“Nem hiszem el, hogy nem jegyezted meg! Hányszor elolvastad már…” Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek ismerős ez, vagy ehhez hasonló mondat. Nem megy a verstanulás, nem emlékszem a királyok neveire, mit is mondott anya, mit kell vennem? vagy egyszerűen képtelen vagyok megjegyezni angolból a prepoziciókat.
Az ehhez hasonló esetek hátterében több részképesség gyengébb működése is állhat. Lehet a figyelem, a sorrendiség, és nem utolsó sorban az emlékezet, a memória problémája is.
Az eredményes iskolai munkában nagy szerepe van az emlékezetnek.
A memória a szervezetnek azon képessége, amelyik megőriz, megjegyez, eltárol, majd előhív eseményeket, információkat.
Az emlékezés szakaszai:
– kódolás: az információ kódolása, olyan formátumba, ahogy memóriának megfelel.
– tárolás: a kódolt információ megtartása, elhelyezése
– előhívás: a tárolt információ visszanyerése, elhívása a memóriából
A tárolás időtartama szerint megkülönböztetünk:
- rövidtávú memóriát (RTM) : az információt pár másodpercig őrzi meg, és ez előhívás erőfeszítésmentes. Az itt tárolt emlékek hamar elhalványulnak, vagy egy újabb tapasztalás kitöröli őket.
- hosszútávú memóriát (HTM): bevésett információk itt tárolódnak, korlátlan mennyiségben, és korlátlan ideig, a nagy részük kódolása jelentés, és értelem szerint történik.
Az emlékezet fejlesztési lehetőségei:
Vizuális emlékezet
Mi változott?
A tanulók körben ülnek, vagy a padjaikban. Egy diák alaposan körülnéz a teremben, majd kimegy. Amíg ő kint van, addig megváltoztatunk valamit a helységben: két-három gyerek helyet cserél, vagy kicsit átrendezzük a terepet.
A diák visszajön, és ki kell találnia mi változott.
A tanulók korához alkalmazkodva lehet könnyíteni, nehezíteni a változtatásokat. Ez a feladat a megfigyelőképességet is fejleszti.
Memória játékok
A memória játékok széles tárháza vár ránk, ha bármelyik játékáruházba ellátogatunk. Saját magunk is készíthetünk a csoportunkhoz, tantárgyunkhoz, a gyerekek érdeklődési köréhez, évszakokhoz, ünnepkörökhöz alkalmazkodva játékot, viszonylag kevés anyagi befektetéssel.
Több online felület is kínál memóriajáték készítési lehetőséget. Ilyen például a Learningapps és a Wordwall. Ezeknek a játékoknak számos előnye van. Változatosabbá teszi az órákat, remekül lehet differenciálni vele, házi feladatként gyakorlásnak is feladható. Így a memória mellett a tanulók digitális kompetenciája is fejlődik.
QR kód készítésével, kinyomtatásával, egyszerűbbé válik a játék megkeresése.
Az interneten több ingyenes QR kód készítő oldal is található. Például: qr kód monkey
Töltsétek le a kódokat, és használjátok bátran!
Auditív emlékezet
Mondd utánam
Szópiramis ismétlése hallás után. Először egy szót kell elismételni, majd kettőt, hármat, négyet és így tovább, amíg hiba nélkül tudja visszamondani. A szavak lehetnek tantárgyspecifikusak.
Szólánc
Körben ülünk. A játék kezdőjénél van egy plüss. Mond egy szót. Tovább adja a plüsst a következőnek, aki elismételi a hallott szót, majd mond mellé egyet. Tovább adja a következőnek. A játék addig tart, amíg valaki eltéveszti a sorrendet. Nehezíthetjük a játékot, hogy csak a szavak bizonyos csoportját lehet mondani: csak ige, csak főnév, csak páros szám…
Csörgő-zörgő
Házilag készíthetünk auditív memória játékot. Szükség van nem átlátszó fiolákra (például az Actimel, vagy hasonló joghurt ital flakonja), különböző terményekre, élelmiszerekre, kis tárgyakra. Olyanokra van szükség, amik a fiolákba öntve rázáskor különböző hangot adnak ki: rizs, só, gomb, szegfűszeg, tészta, bab…
Párban megtöltjük a fiolákat, jól lezárjuk őket, majd kezdődhet is a játék.
Verbális memória
Csináld, ahogy mondom!
Mondjunk utasításokat, amiket végre kell hajtani. Például: „Menj az ajtóhoz!”, „Állj Piroska padja mellé!”, „Fogd meg a zöld ceruzádat!”
Ha az egyszerűbb utasítások végrehajtása már jobban megy, akkor lehet több utasítást is mondani. Például: „Fogd meg a matek könyvedet! Add oda Panninak!”
Amikor már ez is magabiztosan megy, akkor eggyel több utasítást végre lehet hajtatni. Például: „Állj fel! Guggolj le! Ugorj fel”
Addig lehet folytatni az utasítások számának növelését, amíg a megfelelő sorrendben végre tudják hajtani az utasításokat. A feladat végzése közben a verbális memória mellett, fejlődik a figyelem és a szerialitás is.
Tartsatok velem legközelebb is, és addig is fejlesszünk együtt!