A digitális kor kihívásai nem kizárólag a fiatalabb generációkat érintik. Nem szabadna megfeledkeznünk szüleink, nagyszüleink korosztályáról sem, ha az internetbiztonság kérdéseiről beszélünk. Arról, hogy ez mennyire igaz, és fontos kérdés, Bereczki Enikő, generációs szakértővel beszélgetünk.

Ha az internetbiztonság kérdéseiről beszélünk, mindig a fiatalok kerülnek a fókuszba. Valóban csak őket érintik ezek a veszélyek? 

Az NMHH kutatása szerint az idősek 40 százaléka egyáltalán nem boldogul önállóan egy okostelefonnal, felük pedig csak segítséggel tudja használni a készüléket. Ezért is nagyon fontos, hogy segítsük a biztonságos használat alapjainak elsajátítását. A Covid járvány alatt megtapasztaltuk, hogy többen az idősebb korosztályból is nyitottak lettek a nethasználatra, és ez sokat javított életminőségükön, kapcsolatban tudtak maradni a családdal, ügyet intézni, kikapcsolódni.

Egy amerikai kutatás szerint, sok idős ember élvezettel használja ki a közösségi média lehetőségeit, és ez segít nekik leküzdeni a magányt, sőt még az egészségüknek is jót tehet. A közösségi médiát használó idős emberek általában elégedettebbek az életükkel. A depresszió kevesebb tünetét mutatják, és ritkábban szenvednek krónikus betegségekben, például magas vérnyomásban és diabéteszben. Ha belegondolunk a statisztikába, miszerint ma minden 5. lakos 65 év feletti – elöregedik a nyugati társadalom -, nem kevés emberről van szó. A nemzedéki különbségekből adódó feszültségek leküzdése, az egyre idősebbé váló népességnek a fiatalabb családtagoktól eltérő digitális eszközhasználati szokásaiból adódó különbségek kezelése, egyre jelentősebb energiaráfordítást kíván meg. Az egyre nagyobb számú és arányú időskorú népesség mentális és fizikai egészségének megőrzését szolgálhatják olyan generációk közötti együttműködést segítő programok, melyekben az intergenerációs tanulás összekötő erőként is szolgálhat a társadalom különféle nemzedékei között.

Korunkban elég jellemző a koralapú elkülönülés, amit a közösségi média is felerősít. Egyre többen csak a saját korosztályukkal kommunikálnak már fiatal koruktól kezdve, és az egyes generációknak kevés alkalmuk van arra, hogy tapasztalatokat szerezzenek más generációkról. Ráadásul, kisebb családokban élünk, keveset találkoznak a mai gyerekek idősebb rokonaikkal, nemcsak a nagyszüleikre gondolok, hanem például nagynénikre… régebben több példát láttak arra, hogyan kell megszólítani egy idős személyt, és több időt is tölthettek velük.

A kultúránkban már éppen a baby-boomer nemzedék ifjúkorával megjelenő fiatalságkultusz sem kedvez az idősekkel szembeni túlzott előítéletek kialakulásának és leküzdésének. Jan Keller, a neves morvaországi szociológus írja: „a mesterségesen ápolt ifjúságkultusz az összes nemzedéket könyörtelenül belehajszolja a teljesítmény folyamatos növelésébe”.

Az ifjúságközpontúság lényege olyan, többnyire az ifjúságnak tulajdonított készségek felmagasztalása, mint a dinamizmus, rugalmasság, kreativitás, kockázatvállalás, alkalmazkodókészség. Ezek jelentőségét nem lehet tagadni, de azt sem, hogy az idősek élettapasztalata és értékei „humánvagyonná” teszik őket a társadalomban.

Éppen ezért üdvözlendő minden olyan kezdeményezés, film, üzenet, kihívás vagy projekt, ami az ötven felettieket nem úgy állítja be, mintha minden nyugdíjhoz közeledő, az innovációkra teljesen zárkózott besavanyodott generáció lennének. A Da Vinci Kids „Keress rá!” című sorozatában a nagymama karaktere például szakít ezzel a megjelenítéssel és a filmben egy kifejezetten trendi nagyszülőt látnak az alfa és Z-generációsok, aki segít nekik abban, hogy az internethasználat tartalmi és lelki dimenzióit jól sajátítsák el, figyeljenek a biztonságra és kedvesek legyenek egymással nemcsak az offline, hanem az online térben is. Bizony-bizony a digitális bevándorlók idővel felzárkóznak.

A ma élő nemzedékek nemcsak tartalomfogyasztási szokásaikban különböznek, hanem abban is, mikor és hogyan sajátították el az online eszközhasználatot. Ebből számtalan kapcsolattartási és kommunikációs probléma fakadhat. Ha a fiatal türelmesen elmagyarázza mi történik vele a neten, mit csinál, a nagyi, nagypapa tisztában lesz ezekkel az új fogalmakkal. Ehhez viszont az is kell, hogy az idősebb ember bátorságát összeszedve elismerje, ő sem tudhat mindent, és bátran, nyíltan meg kell kérdeznie, ha nem ért valamit, a fiatalok részéről pedig tapintat, türelem és tiszteletadás szükséges.

Az idősebb generációk számára léteznek támogató lehetőségek?

Az Nmhh https://netrefel.hu/ oldala ilyen A legtöbben elsősorban idős családtagjaikat vagy barátaikat támogatják az online készségek elsajátításában. Az NMHH említett oldalán található egy kezdeményezés, mely biztat mindenkit, hogy karoljon fel bátran akár több ismerőst is, legyen szupersegítő, például készülék ajándékozásával, vagy csak odafigyeléssel.

A generációk közötti együttműködés támogathatja a biztonságos internetezés szabályainak megismerését? 

Minden olyan közös tevékenység, amelyben több nemzedék vesz részt, hasznos a generációk egymásra találásában, így az online kapcsolódások vagy közös tanulás esetleg videókészítés. A TikTokon a „grandmother”, vagyis a nagymama hesteg (amelynek funkciója, hogy a # jel után írt szó kattinthatóvá, kereshetővé válik) 706 millió, a „grandfather”, a
nagypapa pedig 291 millió megtekintést tudhat magáénak, ami várhatóan csak növekedni fog. Egy 88 éves brit nagymama, például az unokája kérésére mutatta meg zseniális táncát egy TikTok videón, amelyet eddig több mint 33 milliószor láttak a felhasználók.
Egyre többen készítenek közös videót a szülőkkel vagy a nagymamával, nagypapával. Ez is kiváló lehetőség a kapcsolatépítésre: a fiataloknak viszont fontos egyeztetni az idősebbekkel arról, hogy melyik videó kerül fel az internetre, és tudniuk kell, hogy a szülő, nagyszülő áldását adja-e erre, vagy sem.

Miközben a fiatalok kellő tisztelettel és empátiával, türelemmel tanítják a szeniorokat (és erre tapasztalatom szerint a fiatalokat ki kell képezni), ők is rengeteget tanulhatnak tőlük, nem feltétlenül eszközhasználatról, hanem emberségről.

A rejtélyes Z-generáció című könyvemben olvasható egy interjúrészlet Győrfi Dániellel, Győrfi Pál fiával, amelyben elmeséli hogyan vonta be édesapját abba a népszerű TikTok-os videóba, ami a járvány idején a híradóba is bekerült. Szépen lépésről lépésre…

Nagyon hiánypótló az úgynevezett Unoka projekt (van Insta, Fb és TikTok oldaluk is – segít a generációk összekapcsolódásában, például idősotthonokba szervezett baba-mama foglalkozásokkal, vagy fiatalokat arra biztatva, hogy nyaraláskor se feledkezzenek el a nagyiról, küldjenek képeslapot, és sorolhatnám. Én is igyekszem a közösségi média oldalamon erről is posztolni, a blogomon írni, és foglalkozásaimon is segíteni ebben a fiatalokat, idősebbeket.

 

Linkajánló a témához:

https://netrefel.hu/segitoknek  https://www.unoka.org/  https://generationdilemmas.com/

https://hvgkonyvek.hu/konyv/a-rejtelyes-z-generacio Instagram  Youtube

képek forrása: Freepik


30 órás akkreditált képzéseink 16900 Ft-ért érhetők el a netbiztonság23 kuponnal

Digitális útjelzők pedagógusoknak – internetbiztonság az iskolában

Haladó Genially eszközök

 

Olvasd el internetbiztonság hete alkalmából megjelent interjúsorozatunk további részeit:

Beszéljünk a mesék nyelvén a tudatos eszközhasználatról!-Interjú Czirják Erika íróval

Lehet-e egy óvodásnak digitális lábnyoma? – Interjú Vörös Zsuzsával, a Kidea alapítójával

Kidfluencerek – avagy a modern kor gyerekmunkája – Interjú Baracsi Katalin internetjogásszal

Hogyan neveljünk digitálisan tudatos kamaszt? – Interjú Fülöp Hajnalkával, a Tudatos digitális szülő oldal alapítójával