Hogyan fogjak neki a MI alkalmazásának?

 

Szeretem az újdonságokat, nagyon érdekel a digitális pedagógia, így amikor először olvastam a Mesterséges Intelligencia oktatási célú felhasználási lehetőségeiről, azonnal belevetettem magam a témába, azokra a kérdésekre kerestem a választ, hogy az óvodában hogyan jelenhet meg, egyáltalán mire használható, ezért néhány egyszerű programot azonnal kipróbáltam. Hogy hogyan tettem mindezt és milyen eredményekre és tapasztalatokra jutottam a bevezetés/tesztelés fázisában, ezekről szeretnék most beszámolni.

Készítette: Liszkai Anikó

Mesterséges Intelligenciát alkalmazó szoftver alapú programokból nagyon sok van, ezeknek az eléréséhez kell egy digitális eszköz, ami lehet számítógép, laptop, tablet, vagy okos telefon. Ezek közös tulajdonsága, hogy nem igényelnek telepítést, hanem online azonnal tudjuk használni ezeket a felületeket, így nem foglal felesleges tárhelyet. A célunktól függően tudunk válogatni közöttük. Ha már megfelelő a technológiai háttér, akkor következhet a kommunikáció az MI és a pedagógus között. Ezt egyszerűen úgy érjük el, hogy promtok formájában  begépeljük a szoftver számára, amit szeretnénk, hogy létrehozzon. Például, egy képi alkotó program esetén, hogy mi az amilyen generált tartalmat szeretnénk látni.

Azonban a végeredmény annál pontosabb lesz minél hatékonyabb promtot adunk meg. De hogy mi is pontosan a promt? Szó szerinti fordításban utasítást jelent, mely lehetővé teszi számunkra az MI használatát, egyfajta kommunikációs csatorna az MI és az ember között.

Azonban a válasz hatékonyságát, vagy felhasználhatóságát nagyban meghatározza az, hogy pontosan tudnunk kell milyen céllal szeretnénk az adott MI-t használni, körülbelül milyen eredményre szeretnénk jutni. Ezért nagyon nem mindegy, hogyan fogalmazunk, hogy az egyértelmű, de ne túl általános legyen. Nagyon fontos a kontextusok alkalmazása, kifejező, árnyalt körülírások megadása, egyszavas promtok használata helyett törekedjünk a részletekben gazdag, verbális kifejezésre, sok esetben akár teljes mondatok megadására. Ugyanakkor, ha elsőre, például egy kép esetében, mégsem azt látjuk a kijelzőn, ami az eredeti feltételezett eredménynek megfelelne, akkor tovább kell finomítani az adott utasítást. Végső soron a pontos promtok használatának eredményei lesznek a megfelelő értelmezés, az eredmény pontossága és az időhatékonyság. Tehát ez a folyamat nem túl bonyolult és némi gyakorlással közvetlen tapasztalatot szerezhetünk arról, hogyan írjunk jó promtokat. Erre mindenképpen érdemes időt szánni.

A leglátványosabb óvodai MI alkalmazásoknak a képalkotó szoftverek tekinthetőek. Hiszen lényegében minimális idő ráfordításával, hihetetlenül esztétikus és kreatív képanyagot kapunk, ami sokoldalúan felhasználható, például a gyermekek jutalmazásához, akár egyedi kitűző is készíthető belőle, vagy oklevél, esetleg logó formájában, amely szakkörökhöz, csoportoknak, vagy különböző projekthetekhez, vagy óvodai eseményekhez készített plakátokon is megjelenhet.

Ugyanakkor különböző eszközöket, játékokat is alkothatunk ezekből, lehet illusztráció vershez vagy meséhez, motivációs hívókép bármely tevékenységhez, vagy tevékenységet lezáró közös játékba ágyazott illusztráció.

Íme néhány jól használható, általam kedvelt felület, a teljesség igénye nélkül a számtalan elérhető MI képgeneráló szoftver közül valóban csak néhányat emelnék ki.

Microsoft MI generátor

https://copilot.microsoft.com/

Ha rendelkezünk Microsoft fiókkal, abba belépve, azonnal használható, ha nem, akkor könnyen tudunk rá ingyenesen regisztrálni.

 

Microsoft MI generátor 1. kép

 

Itt többféle felületet is választhatunk a jobb felső sarokban, designerre kattintva hozhatunk létre képeket. A következő promtot adtam meg:

Készíts egy képet egy tücsökről, aki egy tavaszi réten pihen!

Majd hozzávetőlegesen fél percen belül négyféle változatot tudtam megtekinteni, amiből kedvemre ki tudom választani, melyik tetszik a legjobban és a képre kattintva azonnal letölthető, használható.

 

  1. cikk, 2. kép pihenő tücsök

 

Bing képszerkesztő

A Microsoft Tervező Képkészítője (bing.com)

Az előző felület végeredménye is erre a honlapra vezet, itt is szükséges a Microsoft fiók megléte, illetve az abba való belépés, de egyébként ingyenesen használható program.

  1. cikk 3. kép

 

Bal felső sorban tudjuk elkezdeni begépelni a promtot, itt is minimális idő alatt megjeleníti az eredményt, ahol szintén néhány kép közül választhatunk. A kész képek letölthetőek, nyomtathatóak.

 

Leonardo

AI Art Generator – Create Art, Images & More | Leonardo AI

A felület használatához regisztráció szükséges, de lehetőségünk van a gmail fiókunkkal történő belépésre is, így a bejelentkezés itt is könnyű. Azonban felhasználásához további havidíjat kell fizetni, ingyenes verzióban is tudunk pár képet alkotni, de itt inkább csak teszt üzemmódnak képzeljük el, promtok megadása angolul célszerű.

  1. cikk 4. kép Leonardo AI

Adobe MI

https://firefly.adobe.com/

  1. cikk 5. kép Adobe

 

Google fiókkal gyorsan be tudunk jelentkezni, majd egyszerűen az eddig megszokott módon a promt megadása után azonnal pár másodperc alatt generál tartalmat.

Én szerettem volna a Tavaszi nagytakarítás a napnál című meséhez képet létrehozni, ezért szó szerint ezt írtam be, erre a végeredményre jutottam:

  1. cikk 6. kép tavaszi nagytakarítás a napnál

 

Az eddig ismertetett felületetekhez képest abban adhat számunkra többet, hogy a stílusok és hatások beállítására is van lehetőségünk, ez által még kidolgozottabb képanyagot kaphatunk.

 

 

Canva

https://www.canva.com/hu_hu/

Regisztrációt igénylő havi díjat felszámoló felület. Azonban multifunkcionális: előadás, plakát, interaktív és kommunikációs anyagok létrehozására is alkalmas.

Pro verzióban lehetőségünk nyílik 30 napos ingyenes tesztelésre.

 

Gyermeki rajzok átalakítása MI segítségével

https://little-artist.co/?fbclid=IwAR2aWXYONyzQEqObjXl6fgcEHz8afjSgxbXIFXYUZKxRaZIEmvKPWwOeXVI

A kisgyerekek által készített vizuális alkotásokat lefotózva, az alábbi oldalra feltöltve az MI kiegészíti, mintegy megszínesíti a gyerekek rajzait, így egy egészen izgalmas komplex alkotást tekinthetnek meg  a gyermekek, ahol mindenféle veszély nélkül dolgozhatnak együtt az MI-vel, megszerezve első pozitív, digitális, kreatív élményüket. Erről Aknai Dóra Orsolya Tanulj velem IKT-val facebook oldalán 2024. január 10-én közétett bejegyzésében olvastam, amely nagyon megtetszett és azonnal ki is próbáltam.

képkivágás

 

Színezők alkotása

https://www.shutterstock.com/hu/generate/images/85ac4345-b3eb-4adf-9ab7-778be38a5fc4

MI segítségével generálhatunk színezőket is, azonban ez szintén egy fizetős felület, próbaverzió nélkül. Ezt csak érdekességként osztom meg, hiszen láthatjuk, hogy a különböző MI felületek is mennyire sokfélék lehetnek.

 

Óvodai tevékenységben megvalósuló MI képalkotások

 

MI képek generálásának felhasználása

 

a.) Sakk kalandok a szivárványhídon – megvalósult Meet and code esemény

 

Az előző tanévben megszerezett sakk tudást digitális eszközökkel támogatva eleveníthetik fel komplex módon a projekthét kapcsán a gyermekek, miközben különböző kísérleteket végezve a fénytörés jelenségével ismerkedhetnek meg, közelebb hozva a STEM tudományok világát a legkisebb korosztályhoz.

Rendezvény célja a projekthét produktív, kreatív zárása, bemutatása a szülők számára.
Maga az esemény QR-kódba ágyazott Stop Motion Stúdió applikációval készített animációval indul, amely a kerettörténet is egyben, mely szerint a Sakkbábok kirándulni mentek a szivárványra, de sajnos egy zivatarfelhő állta az útjukat, ezért a szivárványhíd lebomlott és nem jutottak el rajta a közeli erdőbe. A gyermekek segítségét kérik, hogy újból megépülhessen a híd.

Ehhez egymással kooperálva különböző problémahelyzeteket kell helyesen megoldaniuk:

  • Titkos kódfejtés: ArTeC sakkrobot építése – gyalog megalkotása.

  1. cikk ArTeC sakkrobot
  • Ozobot Királynő robotpálya létrehozása, nagyméretű királyi labirintus építése Sphero Mini segítségével, Intelino okosvonat kihívás teljesítése vasútvonal megalkotása tervrajz szerint.

  1. cikk intellino
  • Robotverseny mátrix alapú sakkpályán DOC Manócska, MIND Designer segítségével óriási sakktáblán sakkfigura-gyűjtő versenyt rendeztem a gyermekek számára. Itt az MI által Microsoft Bing program segítségével készült képeket rejtettem el, melyeket nem volt elég összegyűjteni, de a végén a képekből improvizatív módon saját mesét is alkottak.

  1. cikk 7. kép

  1. cikk 8. kép

Minden sikeres megfejtés után a szivárvány egy-egy színét elnyerhették. Melyeket előre megadott koordináták alapján az óriási sakkszőnyegen helyezhetnek el (sorok és oszlopok betű és szám koordinátáinak leolvasásával) pixelart képet létrehozva a szivárványon sétáló sakkbábokról.

Esemény kiszélesítése céljából az egész játék digitális változatát egy Genially online szabadulószobában próbálhatják ki a szülők és gyermekek otthon, közösen a projekthét zárásaként.

https://view.genial.ly/649fd328be04fb0013cf3f4c/interactive-content-untitled-genially

Innen letölthető: https://pedexpert.hu/wp-content/uploads/2024/04/Sakk-MI.pdf

 

b.) Űrutazás társas: MI képek űrutazással kapcsolatos űrélet megjelenítése

Pizsamaparty szintén egy Meet and code esemény volt a helyi általános iskolában, ahová meghívást nyertem, hogy alsó tagozatosok számára padlórobotok segítségével dolgozzam fel az Űrutazás: Legyél te is Űrhajós! témát. A gyerekek több csoportban érkeztek és 45 perc állt rendelkezésemre, ezért először motivációként egy egyszerű nyakba akasztható beszállókártyát készíthettek, ahol mindenki lerajzolhatta, hogy milyen űrhajósnak képzeli el magát. Majd több mikrocsoportban egymással párhuzamos kihívásokat oldhattak meg, az óramutató járásával megegyezően haladhattak az egyes csoportok tovább, feladatonként, így mindenkinek volt lehetősége minden játék kipróbálására.

Kihívások:

  • Kitekintés a világűrbe: bolygók összegyűjtése számkép egyeztetés alapján, majd sorbarendezése: mátrix pályán, Vincent Van Gogh: Csillagos éj festményen

  1. cikk 1. kép pizsiparti

 

2.cikk 0. kép pizsiparti

 

  • Saját bolygó alkotása: Ozobot pálya

 

  • Űrhajó ArTeC mechanikus robot építése tervrajz alapján, majd robot „kilövő” verseny az űrállomáson

2.cikk 4. kép pizsiparti

  1. cikk 3. kép pizsiparti

 

 

 

 

  • ArTeC Labirintusalkotó társas robotpálya: a játék célja, hogy mindent összegyűjthetnek, amire az űrben egy űrhajósnak szüksége van. (festmény alapú vászonkép pálya)

  1. cikk 2. kép pizsiparti

A társasjáték vászon alapra készült, a labirintust ArTeC kockákból építhették meg a gyerekek, ahol maguk dönthették el milyen útvonalon haladnak az Űrben, a játék célja az volt, hogy a mintákkal díszített mezőkön minél több képet gyűjtsenek össze az űrhajósok életéről, előre meghatározott összegző lapon jelölhették, hogy mely típusú képeket találtak meg. A képeket az MI segítségével alkottam meg, célom az űrhajósok elképzelt életének bemutatása: étkezés, orvosi vizsgálatok, testmozgás, olvasás/szabadidő, térképes navigáció, szerencsehozó kabala, magyar zászló bolygón történő elhelyezése, űrruha, fényképezés/dokumentálás, bolygók felfedezése/űrrobotok.

 

Innen letölthető:

https://pedexpert.hu/wp-content/uploads/2024/04/urutazas-2.pdf

 

Tevékenység zárása:

Helyes megoldásokkal az egyes bolygók elnyerése (színkódok szerint, melyek a beszállókártyákon voltak elrejtve, a végén közösen a zenélő naprendszer összeállítása és megtekintése a tevékenység zárása).

 

2. cikk 5. kép pizsiparti

Majd az Űrbugi: Bolygók dalának meghallgatása következett.

Eseményről bővebben az alábbi cikkben lehet olvasni.

 

https://oroscafe.hu/2023/10/23/oroshaza-hirek-czina-sandor-iskola-kodolas-hete-bolygo-kaland-szorakozas-pizsamaparti-digitalizacio-tanulas-szorakozas/

 

Felhasznált irodalom:

https://pallas70.hu/kepzes-hirek/cikkek/az-ai-promptok-vilaga