A képi tartalom generálása vizuálisan hatalmas élményt adhat, azonban a szöveges tartalom létrehozása, közvetlen csevegés az MI szoftverekkel, hihetetlenül futurisztikusnak tűnhet.

Készítette: Liszkai Anikó

Még iskolás éveimben könyvtárba jártam és sok időt eltöltöttem azzal, hogy bizonyos kérdésekre tényszerű válaszokat találjak, később az internet térhódításával ez a folyamat kiszélesedett, hiszen már itt is volt lehetőségem viszonylag gyorsan információhoz jutni, de most az MI-vel való közvetlen kommunikáció egészen hihetetlen élményt ad, hiszen megváltoznak a kommunikációban részt vevő partnerek, az információ áramlása nagyon gyors, és a ráfordított időm töredéke annak, amit a gyermekkoromban megszokott, hagyományos módszerű tanulással átéltem. Természetesen nem azt állítom, hogy a könyvek vesztettek volna a hatékonyságukból a tanulás során, hiszen továbbra is nagyon fontosak, de ezzel párhuzamosan a technológia fejlődésével lépést kell tudnunk tartani. Az online tanulás az e-learning tananyagok formájában is már teljesen természetessé vált, népszerűségét annak köszönheti, hogy bárki otthonról bármikor elérheti, ez által abszolút az egyén életritmusához igazítható. Viszont a hibrid tanulás számomra nagyon is újszerű változata a különböző csevegő szoftverek használata. Azért, mint minden új dolognak ennek is vannak buktatói, a kapott válaszokat fenntartásokkal kell kezelni, mert még a gyakorlatban felmerülő hibák folyamatos fejlesztés alatt álnak.

Chat GDP

ChatGPT (https://chatgpt.com)

Open AI fejlesztette ki, fő funkciója az interaktív beszélgetések során feltett kérdésekre azonnali válasz adása. Több verziója is megjelent, jelenleg a 3.5 ingyenesen használható, 4. verziótól pedig fizetős. Tehát érdemes először az ingyenes verziót kipróbálni, hogy egyáltalán megismerkedjünk vele. Böngészőbe beépített fordító programnak köszönhetően az eredeti angol nyelv helyett magyarul is tökéletesen használható.

Hátrányát jelenti, hogy például a kép generálására nincs lehetőség benne, további kérdésjavaslatokat nem állít össze.

A felhasználás lehetőségei azonban nagyon kecsegtetőek: tartalom generálására, nyelvi segítség adására, fogalomhasználat fejlesztésére, ötletadásra/motivációra, információszerzésre interaktív egyéni tanulás útján lehetőséget ad, elméleti modellek és esettanulmányok generálására, szimulációs gyakorlatok létrehozására is alkalmas.

 

Microsoft BING

Az Ön mindennapi AI-társa | Microsoft Bing

Microsoft EDGE böngésző beszélgető modulja, mely Microsoft fiókba bejelentkezve ingyenesen használható. Itt lényegében funkcióját tekintve szintén kétirányú kommunikációra alkalmas a felhasználó és a szoftver között. Naprakész adat- és információs bázissal rendelkezik. Azonban itt háromféle beszélgetési stílus engedélyezhető: kiegyensúlyozott, kreatív, precíz.

Képes: a kérdés függvényében grafikonnal és diagrammal kiegészíteni a válaszát, dokumentumok és pdf fájlok összefoglalására alkalmas, felhasználó által feltöltött kép alapú keresésre, beszélgetések folytathatóak másik időpontban, hiszen az előzményeket tárolja a felhasználói fiók, további kérdésekre tud javaslatokat tenni az adott témában, minden beszélgetés megosztható, exportálható. Korlátai közé tartozik az üzenetváltások számának maximalizálása, amely mindösszesen 20 üzenet lehet.

 

Gemini

https://gemini.google.com/app

Google által kifejlesztett MI, ezért használatához gmail fiókra lesz szükségünk.  Többféle funkció közül választhatunk a kezdőlapon, mint a nyelvtanulás, vagy gazdaság, de mi magunk is megadhatunk témákat klasszikus gépeléssel, vagy a mikrofon aktivizálásával hangalapon, vagy kép feltöltésével.

You.com

https://you.com/

Információk naprakészek, ezért alkalmas kutatásokhoz, kiváló lehet tananyag-fejlesztéshez is.

Chat with any PDF

ChatPDF – Chat with any PDF!

A pdf fájl feltöltését követően az adott dokumentum alapján cseveghetünk vele.

Poe

https://poe.com/login

Ez egy MI chatbot, ami applikációként bármely okoseszközre letölthető,  rövid időszakra ingyenes, így korlátlanul élvezhetjük az MI-vel való csevegést bárhol bármikor.

 

Általánosságban elmondható, hogy ezek a Mesterséges Intelligenciák képesek egy adott témáról összefüggő szöveget alkotni, ezek lehetnek a gyermeki kérdések, melyre azonnal nem tudnánk válaszolni, így kiegészítheti a pedagógusok lexikális tudását. Összefoglaláshoz is nagyszerűen használható, új nézőpontból közelíthetik meg a gyermekek az adott témahéten tanult új ismereteiket. Kreatív szövegalkotásra is alkalmasak, például versek írására. Ugyanakkor komplex diasort is generálnak adott témában. Mindezen funkciókra az óvodában kipróbált gyakorlatokat fogok bemutatni.

Óvodai tevékenységben ágyazott szövegesen generált MI tartalom használata

  • Leonidák hete: MI felhasználásának célja, hogy a Chat GPT információt adjon a Leonidákról. A promt megadása után ezt a választ kaptam:

Chat GPT Leonidák

Leonidák egy éves meteorraj, amelynek csúcspontja november közepén van. A meteorrajok olyan jelenségek, amikor a Föld az űrben mozogva egy olyan területre ér, ahol a meteorok sokasága keresztezi pályáját. Amikor ezek a részecskék a Föld légkörébe lépnek, azok a magas sebesség és dörzsölődés miatt a légkörben elégnek, és fényességüktől függően láthatóvá válnak az éjszakai égbolton.

A Leonidák nevét a Leo csillagképről kapják, mivel úgy tűnik, mintha a meteorok a Leo irányából érkeznének. A Leonidák jelentőségét a rendkívüli meteorzáporok adják, amelyeket évente megfigyelhetnek. Időnként, különösen akkor, amikor a meteorok a Naprendszerünket körülvevő térben található porfelhővel ütköznek, a Leonidák sokkal nagyobb aktivitást mutathatnak.

Az egyik legemlékezetesebb esemény a Leonida-meteorrajhoz kapcsolódóan a 1833-as észlelés volt, amikor az égbolt olyan intenzíven ragyogott, hogy az úgy tűnt, mintha a csillagok esnek az égből. Azóta ismételten előfordultak kisebb vagy nagyobb meteorzáporok a Leonidák során, de a csúcspont intenzitása évről évre változik. Az észlelések legjobb időszaka a hajnal előtti órák, amikor a Leo csillagkép magasan látható az égbolton. Azonban a Leonidák észlelésekor fontos figyelembe venni a Hold fázisát is, mert a Hold fényessége befolyásolhatja a meteorok láthatóságát az éjszakai égbolton.

A téma feldolgozása során az első napon megmutattam a gyermekek számára a Chat GPT-t és felolvastam milyen kérdésre, milyen választ tudott adni. Majd a gyermekek is feltehették saját kérdéseiket a foglalkozás végén.

b.) Leonidák hetében kreatív MI szövegalkotás úgy történt, hogy a Microsoft Bing számára beírtam, hogy szeretnék a Leonidákról egy verset. A következő eredményre jutottam:

A Föld, a mi otthonunk,
Ahol élünk, és lélegzünk.
Ahol a hegyek magasak,
És a tengerek mélyek.

Ahol a folyók csörgedeznek,
És a fák lombjai zöldellnek.
Ahol a madarak dalolnak,
És a virágok illatoznak.

Ahol a nap sugarai ragyognak,
És az éjszaka csillagokkal teli.
Ahol az emberek élnek,
És a természet szépsége körülvesz minket.

A Föld olyan csodálatos hely,
Ahol az élet minden formája megtalálható.
Hagyjuk, hogy a természet szépsége
Mindig megőrizze ezt a helyet.

 

Dalszerzés vagy egy vers adott témában hatékonyan alkalmazható anyanyelvi fejlesztésben, a gyermekek számára érdekesség, illetve ők maguk is megpróbálhatnak verset improvizálni, ebben nagyom motiváló lehet számukra.

  • Márton nap: Weöres Sándor: Libapék

Márton naphoz kapcsolódva feldolgoztuk a Libapék című verset. Először egyenként begépeltem a versszakokat, amihez képeket készítettem a https://www.bing.com/create

segítségével.

 

Majd feltöltöttem őket a https://curipod.com/ oldalra és létrehoztam egy saját diát, ahol a megtanult verset online formában tudták megtekinteni a gyerekek.

https://curipod.com/4e32c136-7992-454f-a952-047181c37b6c/lessons/6ac960cf-1d4c-4d17-b4e4-1219ab1513b0?showpreview=true Itt le is vetíthető az elkészült diasor, ezért a szemléltetés és a szöveges tartalom kiváló komplexitására ad jó példát.

Maga az oldal alkalmas saját leckék létrehozására, melyek bármikor felhasználhatóak.

 

d.) Öreg óra meseillusztráció készítése szöveg alapján

https://fotodoboz.hu/2021/03/22/az-oreg-ora-mese/

 

https://www.bing.com/create

A mese egyes részeit sorba begépeltem és a szöveges tartalomhoz generált képeket használtam fel arra, hogy a gyerekek a hallott mese feldolgozásaként az eseményeket sorbarendezzék. A képeket padlórobotok segítségével gyűjtötték össze mátrix alapú pályán DOC Manócska robot segítségével.