A digitális eszközhasználat kérdéseiről már a legkisebbekkel is beszélnünk kell. A tudatos felhasználóvá válást segíti, ha minden korosztályt a maga nyelvén szólítjuk meg. Czirják Erikát arról kérdeztük, hogyan tudunk a mesék nyelvén beszélni akár a digitális eszközhasználati szerződésről, akár az internet veszélyeiről.
Miként lehet a meséken keresztül hatni a tudatos eszközhasználatra?
Mindig arra törekszem, hogy amit írok, az ne csak egy mese legyen a sok közül, amit levesznek és azzal a lendülettel vissza is tesznek a könyvespolcra. A történeteimet gondolatébresztő és beszédindító meséknek szánom, amelyek sok élményt és tapasztalatot hívhatnak elő, kérdéseket vethetnek fel és párbeszédet indíthatnak a szülő és a gyermek között. A Mobil-mesék végén például van olyan rész, ami segít egy otthoni megállapodás megkötésében az okoseszközök használatára vonatkozóan.
Ez egy szerződés, amibe bele lehet például fogalmazni, hogy a játékokat és a különböző applikációkat közösen telepíti a család a telefonokra. Érdemes megállapodni abban is, hogy ha a gyerek olyasmit olvas, lát az interneten, amit nem ért és félelemmel tölti el, jelezze a szüleinek, a bizalomért cserébe pedig a szülő nem bünteti vagy tiltja el az internettől csemetéjét amiatt, amit elmondott neki.
Hogyan született meg a Mobil-mesék ötlete?
A saját, illetve a környezetemben lévő szülők tanácstalansága, nehézségei az online nevelés kapcsán.
Azon kezdtem el töprengeni, hogy miért is okoz nehézséget a digitális eszközök használata az életemben a gyereknevelés területén.
Arra jöttem rá, hogy mikor én voltam gyerek, a szüleimnek még nyilván nem kellett ezzel a kérdéssel foglalkozniuk, hiszen nem is léteztek okostelefonok, számítógép is alig akadt a környezetemben. Nekem viszont szülőként már szembesülnöm kellett vele, hogy a fiaim az osztálytársaikhoz hasonlóan egyre élénkebben érdeklődtek a digitális világ iránt. A szülők felelőssége ilyenkor, hogy akár már preventív jelleggel felkészítsék a gyerekeket azokra a veszélyekre, melyeket magában rejt. Nem a kütyük ellen szól a könyv, hiszen rengeteg jó származik belőlük: a távoli ismerősökkel való kapcsolattartás lehetősége, csodálatos képek és videók készíthetők, és a többi. A könyv célja, hogy felelős mobilhasználatra nevelje az olvasóközönséget.
Az inspiráció másik fonalát azok az ovis gyerekek ihlették, akikkel fejlesztőpedagógusként találkozom. Az ő beszámolóik, élményeik, gondolataik is gazdagították a könyv témáit. Az i-re a pont, akkor került fel, amikor egy lapozgató könyvet adtam az egyik gyerek kezébe, aki a hüvelykujjával használva próbálta volna azt „olvasni”.
Teljesen egyértelmű, hogy már ebben a korosztályban is találunk kütyüfüggő gyerekeket, és talán nem túlzás azt állítani, hogy társadalmi problémáról van szó. Én pedig nem tudok erre nem reagálni. A Mobilmesékkel edukálni szeretnék, és tükröt tartani a gyerekek, valamint a szülők elé.
Hány éves korosztálynak szólnak a történetek?
Sokszor felmerül ez a kérdés, én pedig azt válaszolom, hogy minden csak tálalás kérdése. Amikor kisiskolás gyerekekhez megyek, akkor mesekönyvként viszem a könyvemet, a nagyobbaknak viszont már történetként mutatom be Mobil kalandjait, és interaktív foglalkozást is szervezek köré. Így ők is nyitottabbak rá. Tanulságos és kedves sztorik ezek, amelyek bemutatják, miért fontosak a társas kapcsolatok a képernyőn kívül, de azt is, hogy mi mindenre jó a telefon az online játékokon kívül.
Mobilmeséket emiatt nem csak a kicsiknek, hanem szüleiknek is írtam, mert hiszem azt, hogy mintaként és példaként szolgálnak, és megkérdőjelezhetetlen szerepük van a telefonhasználattal kapcsolatban.
A mesék iskolai feldolgozása kapcsán el szoktál látogatni iskolákba is. Milyen tapasztalatokat szereztél a foglalkozások során?
A foglalkozásokra meseíróként érkezem és nem digitális pedagógiai szakértőként. Ez azt jelenti, hogy szeretek a gyerekekkel sokat beszélgetni a telefonhasználati szokásaikról, szeretem megérteni a működésüket az online térben. Mindehhez nagyon szelíden és játékosan kapcsolom hozzá Mobilt, a főhősömet, aki egy 40 cm magas figura lett. Nagyon szeretik a gyerekek.
Játékos formában terelem őket, arra vonatkozóan, hogy megtaláljuk az aranyközéputat az okostelefonok használata kapcsán. Tudjanak eszközként tekinteni rá. A legfőbb útravaló, amit minden alkalommal megerősítek a gyerekekben, hogy tudják a saját kezükben tartani az irányítást, és ne hagyják magukat a telefon által irányítani.
A gyerekek különösen szeretik, amikor elviszem nekik Mobil őseit, akiket ki is próbálhatnak. Igazi kihívás számukra egy 100 évvel ezelőtti telefonon tárcsázni.
A visszajelzések alapján mindig megerősítést kapok arra vonatkozóan, hogy a Mobil-mesék és a hozzá kapcsolódó foglalkozás nyomot hagy a gyerekek életében, ami reményeim szerint elősegíti őket, hogy tudatos mobilhasználókká váljanak.
30 órás akkreditált képzéseink 16900 Ft-ért érhetők el a netbiztonság23 kuponnal
Digitális útjelzők pedagógusoknak – internetbiztonság az iskolában
Olvasd el internetbiztonság hete alkalmából megjelent interjúsorozatunk további részeit:
Lehet-e egy óvodásnak digitális lábnyoma? – Interjú Vörös Zsuzsával, a Kidea alapítójával
Kidfluencerek – avagy a modern kor gyerekmunkája – Interjú Baracsi Katalin internetjogásszal