Az iskolában dolgozó pedagógusoknak nem könnyű feladat a differenciálás, és a részképességek fejlesztése a nagy mennyiségű tananyag mellett. Új cikksorozatunk szerzője arra törekszik, hogy a kollégáknak és a szülőknek is olyan gyakorlatokat mutasson, mellyel egyes képességterületek játékosan fejleszthetők.
Csányiné Guszter Lídia gyógypedagógus sorozata
Játékötletek téri orientáció, tájékozódás fejlesztéséhez
A térbeli tájékozódás jelenti azt is, hogy tudunk tájékozódni egy városban, egy utcán, vagy egy házban. A téri tájékozódás, több, mint, hogy valahová eltaláljunk, ez egy összetett képesség. A minket körbevevő világban való tájékozódás mellett, ide tartozik még az is, hogy hogyan igazodunk el a testünkön, hogyan különböztetjük meg a jobb és bal irányt, ismerjük-e a térbeli viszonyszavakat.
A téri orientáció, tájékozódó képesség a térbeli viszony észlelése, amelynek segítségével két vagy több tárgy egymáshoz való helyzetét önmagukhoz vagy a tárgyak egymáshoz való kapcsolatában érzékelünk.
A téri tájékozódáshoz szükségesek összetevők:
- Testtudat: testtartás, és testhelyzet összessége
- Saját test érzékelése: vesztibuláris (egyensúly), taktilis (tapintási) ingerek, kinesztetikus (bőrben lévő idegvégződések), proprioceptív (ízületek, inak, izmok) észlelésén alapul
- Testséma: mozgás feletti uralom, alkalmazkodás a megváltozott helyzethez egyensúlyozás segítségével
A síkban való tájékozódásnak kulcsfontosságú szerepe van az írás-olvasás elsajátításában. Az olvasás irányához a tanulónak tisztában kell lennie az előtt, mögött, felett, alatt, fogalmával, és alkalmaznia is tudni kell. A megfelelő ismeret birtokában nem cseréli fel a betűket vagy a betűformákat. Az íráshoz szükség van a megfelelő haladási irány tartására. A téri tájékozódás kiemelkedően fontos még a következő tárgyak esetében: matematika, földrajz, vizuális ábrázolás, és testnevelés.
Feladatok a téri orientáció fejlesztéséhez:
A téri tájékozódás fejlesztésében a saját test a kiindulópont. A tanulónak először térben kell megfelelően tájékozódnia, ezt követően pedig síkban.
Testséma fejlesztése
- Hová szállt a pillangó?: Lepke ujjbábbal megérintem a tanuló egy adott testrészét, amit neki meg kell nevezni.
A diák a lepke ujjbábbal megérinti egy adott testrészét, majd megnevezi azt.
- „Testjáték”: Társasjáték. Szükség van a társasjátékra, dobókockára, bábura. A start mezőről indul a játék. A dobásnak megfelelően kell lépni, majd megmutatni saját magán azt a testrészt, amire érkezett.
A társasjáték innen letölthető: test-játék
Testtudat fejlesztése
- Ezt csináld utánam!: Egy tanuló bemutat egy mozdulatot, a többiek pedig utánozzák, majd helycsere.
- Székfoglaló másként: Ahány tanuló van, annyi székből álló kört alakítok ki. A székek háttámlájára mozdulatokat ábrázoló képeket ragasztok. Zene bekapcsolásakor elindulnak a gyermekek körbe. Amikor a zene megáll, azt a mozdulatot kell leutánozniuk, ahol éppen megálltak.
Relációs szókincs fejlesztése
- Hol van a …?: 4-5 tárgyat egymás mögé helyezek el. Az általam kérdezett tárgyról a tanulónak relációt kell megfogalmaznia:” A kutya az autó mögött van.”
- Robot játék: Itt a gyerekek maguk a robotok. A padlón kialakítok számukra pályát, vagy egy Twister szőnyegen, vagy karikákat rakok egymás mellé, egymás alá, vagy pedig szivacs puzzle szőnyeget használok. A gyerekek irányítják egymást szóban, (jobbra, balra, előre, hátra) így jutnak el az adott célhoz. Ez a feladat a testséma fejlesztése mellett, előkészítheti a robotok használatát is a későbbiekben.
Irányok a síkban
- Színezz!: Feladatlapon különböző irányokba néző, mutató figurák vannak. A megadott színeknek megfelelően kell kiszínezni a figurákat.
Innen letölthető: Színezz!
- Melyik képhez érünk? A feladatlap négyzethálójában képeket helyezek el. A megadott irányokat követve kell eljutni a célig. Elérhetőség: Melyik képhez érünk?
Tartsatok velünk, és újabb ötletekkel jövünk hamarosan.
Könyvajánló:
- Rosta K. (szerk.) (2012). Színezd ki… és rajzolj te is. Íráskészséget fejlesztő feladatlapgyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Budapest: Göncöl Kiadó;
- Rosta K. (szerk.) (2012). Színezd ki… és számolj te is. Számoláskészséget fejlesztő feladatlap-gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Budapest: Göncöl Kiadó;
- Kocsis L-né, Rosta K. (1993). Ez volnék én? Testséma fejlesztő feladatlap-gyűjtemény. Budapest: Logopédiai Kiadó Gmk.
Képzési ajánlatunk:
A buek23 kuponkóddal most kevesebb, mint 17. 000 Ft-ért, 23% kedvezménnyel érhetők el 30 órás akkreditál képzéseink.
Digitális útjelzők pedagógusoknak- internetbiztonság az iskolában