Black Friday akció!
Az első képzésre 25%, a második képzésre 50% kedvezmény!

Emlékezet-memória

Csányiné Guszter Lídia cikksorozata

“Nem hiszem el, hogy nem jegyezted meg!  Hányszor elolvastad már…” Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek ismerős ez, vagy ehhez hasonló mondat.  Nem megy a verstanulás, nem emlékszem a királyok neveire, mit is mondott anya, mit kell vennem? vagy egyszerűen képtelen vagyok megjegyezni angolból a prepoziciókat.

Az ehhez hasonló esetek hátterében több részképesség gyengébb működése is állhat. Lehet a figyelem, a sorrendiség, és nem utolsó sorban az emlékezet, a memória problémája is.

Az eredményes iskolai munkában nagy szerepe van az emlékezetnek.

A memória a szervezetnek azon képessége, amelyik megőriz, megjegyez, eltárol, majd előhív eseményeket, információkat.

Az emlékezés szakaszai:

– kódolás: az információ kódolása, olyan formátumba, ahogy memóriának megfelel.

– tárolás: a kódolt információ megtartása, elhelyezése

– előhívás: a tárolt információ visszanyerése, elhívása a memóriából

 

A tárolás időtartama szerint megkülönböztetünk:

  • rövidtávú memóriát (RTM) : az információt pár másodpercig őrzi meg, és ez előhívás erőfeszítésmentes. Az itt tárolt emlékek hamar elhalványulnak, vagy egy újabb tapasztalás kitöröli őket.
  • hosszútávú memóriát (HTM): bevésett információk itt tárolódnak, korlátlan mennyiségben, és korlátlan ideig, a nagy részük kódolása jelentés, és értelem szerint történik.

Az emlékezet fejlesztési lehetőségei:

Vizuális emlékezet

Mi változott?

A tanulók körben ülnek, vagy a padjaikban. Egy diák alaposan körülnéz a teremben, majd kimegy. Amíg ő kint van, addig megváltoztatunk valamit a helységben: két-három gyerek helyet cserél, vagy kicsit átrendezzük a terepet.

A diák visszajön, és ki kell találnia mi változott.

A tanulók korához alkalmazkodva lehet könnyíteni, nehezíteni a változtatásokat. Ez a feladat a megfigyelőképességet is fejleszti.

Memória játékok

A memória játékok széles tárháza vár ránk, ha bármelyik játékáruházba ellátogatunk. Saját magunk is készíthetünk a csoportunkhoz, tantárgyunkhoz, a gyerekek érdeklődési köréhez, évszakokhoz, ünnepkörökhöz alkalmazkodva játékot, viszonylag kevés anyagi befektetéssel.

szorzó memo 3

Több online felület is kínál memóriajáték készítési lehetőséget. Ilyen például a Learningapps és a Wordwall. Ezeknek a játékoknak számos előnye van. Változatosabbá teszi az órákat, remekül lehet differenciálni vele, házi feladatként gyakorlásnak is feladható. Így a memória mellett a tanulók digitális kompetenciája is fejlődik.

QR kód készítésével, kinyomtatásával, egyszerűbbé válik a játék megkeresése.

Az interneten több ingyenes QR kód készítő oldal is található. Például: qr kód monkey

népviseletes memória

 

 

memória fejlesztése

Töltsétek le a kódokat, és használjátok bátran!

 

Auditív emlékezet

Mondd utánam

Szópiramis ismétlése hallás után. Először egy szót kell elismételni, majd kettőt, hármat, négyet és így tovább, amíg hiba nélkül tudja visszamondani. A szavak lehetnek tantárgyspecifikusak.

 

Szólánc

Körben ülünk. A játék kezdőjénél van egy plüss. Mond egy szót. Tovább adja a plüsst a következőnek, aki elismételi a hallott szót, majd mond mellé egyet. Tovább adja a következőnek. A játék addig tart, amíg valaki eltéveszti a sorrendet. Nehezíthetjük a játékot, hogy csak a szavak bizonyos csoportját lehet mondani: csak ige, csak főnév, csak páros szám…

 

Csörgő-zörgő

Házilag készíthetünk auditív memória játékot. Szükség van nem átlátszó fiolákra (például az Actimel, vagy hasonló joghurt ital flakonja), különböző terményekre, élelmiszerekre, kis tárgyakra. Olyanokra van szükség, amik a fiolákba öntve rázáskor különböző hangot adnak ki: rizs, só, gomb, szegfűszeg, tészta, bab…

Párban megtöltjük a fiolákat, jól lezárjuk őket, majd kezdődhet is a játék.

 

Verbális memória

Csináld, ahogy mondom!

Mondjunk utasításokat, amiket végre kell hajtani. Például: „Menj az ajtóhoz!”, „Állj Piroska padja mellé!”, „Fogd meg a zöld ceruzádat!”

Ha az egyszerűbb utasítások végrehajtása már jobban megy, akkor lehet több utasítást is mondani. Például: „Fogd meg a matek könyvedet! Add oda Panninak!”

Amikor már ez is magabiztosan megy, akkor eggyel több utasítást végre lehet hajtatni. Például: „Állj fel! Guggolj le! Ugorj fel”

Addig lehet folytatni az utasítások számának növelését, amíg a megfelelő sorrendben végre tudják hajtani az utasításokat. A feladat végzése közben a verbális memória mellett, fejlődik a figyelem és a szerialitás is.

Tartsatok velem legközelebb is, és addig is fejlesszünk együtt!