A feladatlap klasszikus alkalmazása az óvodás korosztálynál az írni-olvasni tudás hiányában nem úgy jelenik meg, hogy a kisgyermek klasszikus formában megkapja és önállóan megoldja.

Készítette: Liszkai Anikó

Azonban alkalmazható, például nyíltnapon, ahol a szülővel együttműködve izgalmas kihívás lehet feladatlapokat megoldani, összegezni tudásszintjüket, vagy közösen kereshetik meg az adott esemény alatt a feladatokra a helyes válaszokat, különböző problémahelyzetek során, így a nap végén azonnal lehetőségük adódik az önellenőrzésre, esetleg lehet titkos kódfejtés, ahol az esemény kerettörténetét is a kiindulópontot, mint egy szabadulószobában fejthetik meg a szülő-gyermek párosok. Ugyanakkor a pandémia alatt az óvodás korosztály számára az otthoni tanulást segítő platformok megtalálása nagy kihívást jelentett az óvodapedagógusok számára, itt egy online kvíz, akár az egész családnak izgalmas játék lehetett. Tehetségígéretnek vélt gyermekek számára is nyújthatunk a szüleikkel együttműködve, online feladatokat otthonra, ebben az esetben is alkalmazhatóak, kooperatív tudáselmélyítés során is hasznos.

 

Redmenta

https://redmenta.com/hu/desktop

A Mesterséges Intelligencia használata forradalmasította a feladatkészítő szoftverek hatékonyságát. Gyorsan és egyszerűen lehet használni úgy, hogy kiválasztjuk a feladatlap típusát, megadjuk a felhasználandó forrást, és beállítjuk a típust, mely lehet számonkérés vagy gyakorlás. Ezekhez saját beépített sablonokat is felajánl, a forrás lehet URL cím, hosszú begépelt szöveg, maximum 15000 karakter terjedelemben, vagy könyvből fotózott szövegrész. Előnye, hogy nagyon gyorsan kapunk tartalmat, ugyanakkor a feladatok kreatív ötleteket adnak és nagyon változatosak, és saját meglátásunk szerint formázhatóak, így az egyes egyéni képességhez integrálhatóak, differenciálásra is lehetőséget adnak.

Google fiókkal tudunk bejelentkezni és a saját feladataink mellett a mások által elkészített anyagokból is válogathatunk.

A víz körforgásához egyszerűen egy AI sablont választva létrehoztam, ahol a borító és cím megadása mellett lehetőségem van az adott feladatok szerkesztésére is. A kész tartalmak a saját fiókban elérhetőek maradnak, ezeket ki is nyomtathatjuk, vagy online is megoszthatóak.

Redmenta pdf.

Egyszerűen nyomtatás menüt választva pdf formájában letölthető, de kódot is generálhatunk beágyazáshoz, így megjelenhet bármely más felületen, például lehet egy Genially szabadulószoba egyik feladata. Természetesen ötletszerzés céljából is kiválóan alkalmazható, hogy ebben az esetben az MI mit gondol, mely feladatokkal dolgozható fel a gyerekek számára az adott téma.

 

Quzizz

https://quizizz.com/admin

 

Ez egy olyan feladatkészítő program, ahová a máshol elkészült tartalmakat integrálhatjuk, például a Kahoot, Google Forms, Blooket alkalmazásával készült feladatainkat.

Create gombra kattintva azonnal létrehozható a tartalom, alap adatokat megadhatunk szöveggel, dokumentum feltöltésével, vagy internetes cím megadásával. Készíthetünk leckéket is, akár kész dokumentum, vagy diasor alapján.

Én a könyvtárosok világnapja alkalmából készítettem egy feladatsort, itt megkérdeztem a Microsoft Binget, hogy hogyan kell viselkedni a könyvtárban, a következő választ adta

A könyvtárban való viselkedéshez néhány alapvető irányelvet érdemes betartani:

  1. Csend és nyugalom: A könyvtárak általában csendes helyek, ahol mások is olvasnak vagy tanulnak. Ezért fontos, hogy halkan beszéljünk, és kerüljük a zajos tevékenységeket.
  2. Tisztelet mások iránt: Legyünk figyelemmel más látogatókra és a könyvtárosokra. Ne zavarjuk meg őket, és tartsuk tiszteletben a mások nyugalmát.
  3. Könyvek kezelése: Ha könyvet veszünk a kezünkbe, óvatosan bánjunk vele. Ne hajtogassuk, ne tépjük ki a lapokat, és ne írjunk bele. Ha esetleg megsérül egy könyv, jelezzük a könyvtárosnak.
  4. Visszahelyezés: Ha könyvet vagy más anyagot használtunk, mindig tegyük vissza a helyére. Így mások is könnyebben megtalálhatják azokat.
  5. Mobiltelefon használata: A könyvtárban érdemes kikapcsolni vagy halk üzemmódra állítani a mobiltelefont. Ne beszéljünk hosszan telefonon, hogy másokat ne zavarjunk.
  6. Számítógépek és internet: Ha a könyvtárban számítógépet vagy internetet használunk, tartsuk be a könyvtár szabályait és ne zavarjunk meg másokat.
  7. Könyvtáros segítsége: Ha kérdésünk van, vagy segítségre van szükségünk, bátran forduljunk a könyvtároshoz. Ők szívesen segítenek eligazodni a könyvtárban.

 

Majd a kapott információt egyszerűen bemásoltam az alapadatok szöveges részébe és máris generált számomra egy eldöntendő feladatsort. Itt, mivel a gyermekek nem tudnak olvasni, a feladatlapot kinyomtatva, rendezhetünk kvízműsort óvodában, ahol mi magunk lehetünk a játékvezetők és egyszerűen felolvassuk a kérdéseket, a gyerekek pedig válaszolhatnak.

 

https://quizizz.com/print/quiz/660e3489a4cc3312b19103b4?source=worksheet_share

 

Itt is lehetőségünk van a nyomtatásra, vagy az online megosztásra, és a beágyazásra, így igazán sokféleképpen felhasználhatóvá válik.

Lehet motiváció, mintegy előzetes tudásfelmérés, tevékenység fő része, ha a kérdésekre a válaszokat a foglalkozás végére tudja meg a gyermek, esetleg egy témahét végén a gyermekek megszerzett tudásának összegzésére is alkalmas lehet.

 

Curipod

https://curipod.com/

Készíthetünk diasort, ami az adott témát szemléletesen kiegészíti, de akár különböző szakmai előadások megalkotására is van lehetőségünk, hiszen mint egy prezentáció, kivetíthető kép és szöveg megadása teljesen tetszőleges benne. Fő ötletek menüpont alatt sablonokból is válogathatunk, ami megkönnyítheti a munkánkat, hiszen ezzel is időt tudunk megspórolni.

 

Mentimeter

https://www.mentimeter.com/

Klasszikus formájában biztosan sokan találkozhattak már ezzel, hogy egy előadás után felmérték a hallgatóság elégedettségét.  Azonban most egészen megújult, mert előfizetés révén elérhetővé vált benne a AI Diagenerátor, vagyis közvéleménykutatás, vetélkedő, kérdések-válaszok és szófelhő funkciók esetében maga az MI alkalmazása megjelenik.

 

Educationcopilot

https://educationcopilot.com/

Óravázlatok készítése MI-vel, sosem volt egyszerűbb, ráadásul egy hónapig ingyenesen használható, megismerhetjük a felület előnyeit, teszteltethetjük a saját munkánkat, hogy mennyiben tudná kiegészíteni.

 

Tananyag készítés szintén egy olyan MI adta lehetőség, amely a pedagógusok munkáját segíti, számonkérésben, gyermekek önálló tanulásának támogatásában és a már ismertetett feladatlapok megalkotásában. Egyik ilyen nagyon népszerű szoftver a MagicSchool.ai.

https://www.magicschool.ai/

 

Felhasználóbarát, egyszerűen kezelhető felület. Regisztrációt követően generálhatunk tartalmakat, illetve felhasználás elsajátításához online tanulási lehetőséget biztosít mindenki számára, garantálva a minőségi tudást a program használatához. Saját chatbottal rendelkezik, így közvetlen kommunikációra is alkalmas, számtalan beépített varázseszközben tudunk tartalmakat létrehozni, néhány példát kiragadva: feladat választásos kérdések, tanterv, dalgenerátor, vagy csoportmunka generátor.

Az ingyenes verzióban alkothatunk, tesztelhetünk kedvünkre, megismerve a felület sokszínűségét, azonban csak előfizetéssel válik teljessé, mert ez esetben lehet az elkészült kreatív alkotásainkat megosztani, vagy nyomtatni.

A különböző szöveges és elsősorban feladatalapú MI által generált tartalmakról általánosságban elmondható, hogy hatékony, hiszen nagyon gyorsan képesek egy adott témában sokszínű, változatos feladatok megalkotására, vagy teljes téma feldolgozására, újszerű kreatív megoldásokat kínálva, azonban a pedagógus jelenléte elengedhetetlen, hiszen ahhoz hogy ezek a tartalmak leginkább az adott csoportra, vagy egyéni gyermeki képességre szabva maximálisan fejlesztő hatásúak legyenek, ismerni kell a gyerekeket, hogy mi az ami valóban érdekli, motiválja őket, mely tudás- és képességszinten tartanak, illetve milyen kihívások megoldásai fogják továbbépíteni meglévő tudásukat. Tehát a tökéletes felhasználásukhoz pedagógiai tudás és tudatosság szükséges az adott téma feldolgozása során a célok és feladatok meghatározása szerint, azokat támogató és kiteljesítő MI által létrehozott tartalmak integrálásai lehetnek a legeredményesebbek.