Black Friday akció!
Az első képzésre 25%, a második képzésre 50% kedvezmény!

Kamaszt nevelni soha nem volt egyszerű. A digitális világban azonban ez még nagyobb feladat, hiszen a fizikai tér mellett a virtuálisban tudatosságra kell nevelnünk gyermekeinket, hogy a veszélyeket elkerülhessék. A Tudatos digitális szülő oldal alapítójával, Fülöp Hajnalkával beszélgettünk erről a kihívásról.

Mennyire tudatosan mozognak a mai tinik a digitális világban?

A tudatosságot nehéz mérni, ezért objektív számok helyett viselkedésmódokat és tendenciákat tudok hozni. A mai tinik szinte 100%-a használ digitális eszközt, a sajátját és sokan több képernyőt is. Pl. tablet, okostévé, okostelefon, de a hagyományos tévéműsorokat is nézik, sokszor online platformon. Nekik már kötelező volt a pandémia alatti, 2020-21-es online oktatás, amikor is pedagógusaik és szüleik is elvárták tőlük az internethasználatot. Ennek során jelentős részük megbeszélhette velük a kereteket, tanulhatott a szabályokról, ami a tudatosságnak kedvezhetett. Kérdés, hogy betartják-e ezeket. Sok kihívást is jelentett ez az időszak, hisz a bezártság, a túl sok képernyős tevékenység, az összezártság, a keretek gyökeres megváltozása a tizenévesek számára talán még nehezebb volt. Másik irányban a saját igényeik, szükségleteik miatt sok mindent tudatosan alkalmaznak a kütyüzés során: pl. inkognitó ablakban keresnek rá a felnőttektől elrejteni szándékolt tartalmakra, hogy az előzményekben ne lehessen könnyen visszakeresni, és az algoritmusok se tudják meg. Adblockert, hirdetésblokkolót használnak, lenémítják a chatet a videójátékokban, ha az toxikus. Letiltanak, „unfriend”-elnek embereket, jelentenek, „reportálnak” tartalmakat. A TikTok berobbanásával ők is sokszor tartalomgyártókká válnak. Sokszor keresnek rá megoldásokra, „hogyan csináljuk” dolgokra a YouTube-on vagy a TikTok-on, akár angolul is online tanulnak meg problémákat kezelni. Közülük sokan követik applikációkkal a tevékenységüket: lépésszámláló, képernyőidő-mérő, alvásminőség-mérés stb. Ha pedig diákmunka, utazás, vizsgák jönnek az életükbe, akkor még komolyabban keresnek és találnak digitális platformokat.

Az alfa vagy a Z-generáció magabiztosabb a digitális térben?

Nagyon jó kérdés. Az életkoránál, függetlenedési helyzeténél fogva a Z-generáció (mai tizenévesek és 25 alattiak, 2023-ban) magabiztosan használja ezeket, hisz 2010 óta  van lehetőségük erre, és akkor már stabil írás-olvasás tudással rendelkeztek, mikor beindult a FB, Insta, videójáték Magyarországon.

Az alfa generációs gyerekek (a 2010 után születettek), a baba, óvodás és kisiskolás csemeték, életkoruknál fogva, még nem mondhatók tudatosnak általában.

A kognitív képességeik (gondolkodás, emlékezet, elvont fogalmak stb.) fejlődésben vannak, nagyon fontos számukra a közvetlen környezetük, mint példa és mint reguláció, szabályozási minta. A gyermekkorban a mozgás, az alvás és a manipulációs tevékenységek (kézzel végzett kis és nagymozgások, egész test mozgása, keresztirányú mozgások) a legfontosabb fejlesztő elemek. A gyerekek ezt nem tudják „tudatosan”, de ha hagyjuk őket, akkor alkotni, mozogni, kapcsolódni, beszélgetni, utánozni fognak, ami kiváló lehetőség a szokásaik kialakítására. Ha a szülő(k) sokat használják az okoskészülékeiket, és emiatt (sem) nem tudnak a gyerekre ráhangolódni, nem ragyog fel az arcuk, ha a gyermek megszólítja őket stb., akkor a gyerek hamar megtanulja, hogy van, ami a szülőnek fontosabb nála, és az a képernyő…

 

Tudatos digitális szülőként ugyanazokra a problémákra, veszélyekre kell figyelnünk, mint a korábbi években, vagy a trendekkel változtak a veszélyforrások is?

Én meg szoktam fordítani: a veszélyekre figyelés helyett az értékvezérelt, tevékenységközpontú, kapcsolódással megalapozott nevelési helyzetet, családi életet érdemes kialakítani. Ilyenkor a naponta felbukkanó új csalások, „halálos v. veszélyes” TikTok kihívások, vad videójátékok egyszerűen nem férnek bele a gyerek, a család életébe. Kiskorban érdemes az igényt felkelteni, minél tovább képernyőmentesen nevelni a gyerekeket. Sokan nem gondolnak rá, de a gyerekek nevelése mellett fontos a saját eszközhasználatunkra és az okoseszközökkel való kapcsolatunkra is tudatosan ránézni, még ha sokszor kényelmetlen is, amit látunk. Dr. Guld Ádám médiakutató „A Z-generáció médiahasználata” c. könyvében van egy nomofóbia-leírás. A szó a mobilunk elvesztésétől való erős félelmi helyzetet jelenti. A könyvben szereplő kérdések tesztként segítenek eldönteni, hogy a szülők, tinik és gyerekek hol vannak a „nomofóbia-spektrumon.” A kérdéseket én is feltettem a Tudatos Digitális Szülő oldalamra, nagyon elgondolkodtató.

 Mit javasolnál egy mai kiskamasznak és szüleinek, digitálisan hogyan váljanak tudatos családdá?

A tiniknél már nem a kicsiknél bevált, közös meseolvasás, gyurmázás és szabadban szaladgálás stb. lesz a védőfaktor, hanem a tabuk nélküli beszélgetés, a ko-reguláció, vagyis a szülő a saját nyugalmával, felkészültségével, tájékozottságával és nyitottságával tudja megnyugtatni, felkészíteni és megnyitni a tizenéves gyermekét. A Tudatos Digitális Szülő programban figyelünk ezekre és a „Kütyüjogsi” pont erről szól, aminek megszerzését mi, szülők tudjuk befolyásolni. Közös képernyőidő, egymás tevékenységébe való bevonás, érdeklődés és a digitális kompetenciafejlesztés fontos ilyenkor. Pl. videókat lehet készíteni, vágni, feltölteni, nem nyilvánosan kezelni. A mesterséges intelligencia-botok, különleges applikációk, kiterjesztett valóság elemek új színt vihetnek a családi életbe. Nagy türelem, az eddigi kapcsolódva való nevelésben való bizalom, a jó példa mutatása és az egészséges környezet itt a védelem alapja. Ha ezek közül valamiből kifogytunk :), akkor még mindig marad a humor, az önirónia, a nyitottság és érzelmi biztonságot nyújtó elfogadás. Fontos, hogy kereteket kamaszoknál csak közösen tudunk meghúzni. Dönthessen ő is, javasolhasson megoldásokat a szükségletei mentén. Pl. társas kapcsolatok, ellenkező nem, privát szféra, stb.  Fontos, hogy a szükségleteket és az igényeket külön tudjuk választani. A partnerség és a felhatalmazás csodákat tehet ennél a korosztálynál!


Digitális útjelzők pedagógusoknak-internetbiztonság az iskolában

30 órás akkreditált otthonról végezhető online képzés a netbiztonsag23 kuponnal 16.900,-

 

 

képek forrása: Freepik