„A szemek szeretettel kísérjék a kezet!”
5letek a finommozgás, írásmozgás-koordináció, beszédhanghallás fejlesztéséhez.
A 6 éves gyerek számára erőszak az írás. A kéz csak 10-12 éves korára éri el a teljes érettségi fokát.[1]
1. ábra Kéz csontjainak érése
Az írásmozgás-koordináció fejlődése 3 éves kor körül kezdődik és 6-8 éves korban fejeződik be. A fejlesztést középső csoporttól a nagycsoportig kell megtervezni, megszervezni, megvalósítani. Direkt fejlesztés káros, mint hasznos! Csakis a kéz, az ujjak finommozgását igénylő, különböző funkciójú játékok rendszeres használata lehet a célravezető. Az írásmozgás-koordináció fejlődési szintjei:
- Firkálás: örömforrás.
- Színezés: kiszínezendő rajz, kiszínezhető területeket kínál, tehát a firkáló mozgásoknak korlátokat szab.
- Ráírás: nyomonkövetés, írásmozgás teljes korlátozottsága.
- Másolás: külső minta reprodukálása. Meghatározott alakzat, térbeli elhelyezés, méret.
2. ábra: Írásmozgás-koordináció fejlődési szintjei
[1] https://antropogeekblog.wordpress.com/2021/01/11/antropologiczny-kwadrans-10-okreslanie-wieku-dzieki-kosciom-reki-i-nadgarstka/ utolsó megtekintés időpontja: 2023.01.24.
A beszédhanghallásnak fontos szerepe van a beszédészlelésben, a beszédértésben, az olvasás folyamatában, a helyesírás folyamatában és az idegen nyelv tanulásában. A készség fejlesztése akkor lesz sikeres, ha napi rendszerességgel 5-10 perces időtartamban játszanak a hangokkal. A fejlesztés lépései:
- Hangoztatás (hangutánzás) – hangképzet kialakítása
- A beszédhangok felismerése és kiemelése
A beszédhangok helyének felismerése
- Beszédhangok megkülönböztetése
- A szóalak megbontása, tagolása
Különböző szakaszoknál a kedvenc gyakorlataim:
- Hangoztatás (hangutánzás)
- Hívóképekkel történik a hangoztatás:
- Először a hosszan ejthető hangokkal kell kezdeni: sz, s, z, zs, c, cs
- utána: m, n, f, v, r
- Felpattanó zárhangok: k, g, t, d, p, b
- Egyéb mássalhangzók: ty, gy, ny, j
- Magánhangzók: á, i, u
A hangoztató játékokat bevezethetik:
- Artikulációs gyakorlatsorok: ajak mozgást, nyelvmozgást segítő játékok, légző gyakorlatok.
→ Ajak- és arcizom gyakorlatok
- Állatok hangjának utánzása
- Hal beszéd, tátogás
- „Pingpongozás” a levegővel
- Puszi dobás
- Gombóc a szánkban (levegővel)
→ Nyelvgyakorlatok
- Játékos nyelvtorna: „manó játék”
- Csettintés
- Kanál formálása
→ Légző- és fúvógyakorlatok
- orr- és szájlégzés differenciálása
- Vatta, papírforgó, papírlepke, toll, síp, játéktrombita fúvása különböző módokon
- „Rakéta” fúvás papír zsebkendővel
- Szappanbuborék fújása
- Lufi fújás
- Pingponglabdával „focizás”
- Hosszú kilégzéssel hangok ejtése, mondóka mondása
- Feszítő és lazító gyakorlatok: „gumiember”, „hóember”
Letölthető játékötletek: https://hu.pinterest.com/logopedia_vilaga/f%C3%BAj%C3%B3-sz%C3%ADv%C3%B3-gyakorlatok/
3. ábra: Fújó gyakorlatok
Ezek után következhetnek a hangoztató játékok: [1]
- Z hang: nektárt gyűjtő méhecskék
- S hang: vonatozás (távolodik, közeledik)
- Sz hang: táncmulatság kígyóéknál
- R hang: roller játék
[1] Programcsomag: Beszédhanghallás fejlesztése 4 – 8 éves korban MOZAIK KIADÓ 33-48.p.)
- Beszédhang felismerés fejlődését segítő játékok
A következő fejlődési lépés a beszédhangok felismerése, a hangképzet aktivizálódása.
- Önmagában ejtett beszédhang felismerése
- A beszédhang felismerése szavakban (fokozat: szó elején, szó végén, belsejében)
- A beszédhanghallás legmagasabb szintje: a hangok megkülönböztetése
- Beszédhang differenciálása önmagában
- Tanító néni játék: 2 hanggal, pálcikákkal és koronggal vagy mozgással
- Kit hívok? A gyermekek futnak ha z hangot hallanak, repkednek, ha sz hangot, tekeregnek, ha f hangot, mérgesen fújnak stb.
- Beszédhang differenciálása szavakban
- Eltévedt gyermekek: két házikó (pl. karika), az egyikben a vonat, a másikban a repülő lakik. Amilyen képet húz a gyermek, abba a házba kell hazamennie.
- Kakukktojás: melyik szóban nincs az adott hang
- A zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetése
- Jól mondom? Hibás képzés esetén zöngés hangot zöngétlenítünk pl. béka-péka, zokni-szokni stb.
- Folytasd a sort! Előre megbeszélt hangpárokhoz gyűjtenek szavakat, pl. k-g. A kezdő gyermek mond egy szót k-val, a következő g-vel, és így tovább.
- Időtartam megkülönböztetés
- Sorrendrakás rövid-hosszú pálcikákkal
- Vonalhúzással: Addig húzd a vonalat, ameddig a hangot hallod!
- Auditív észlelést fejlesztő játékok
- Dobbants-tapsolj: d-t
- Koppants-toppants: k-t
- Mit visz a kishajó?
- Szókirakás korongokkal: ahány hangból áll, annyi korong, adott hang más színű.
- Mondat szavakra tagolása, szavak megszámlálása
- Melyik számra gondoltam? Számok felismerése magánhangzóik alapján
- Változtatós: Változtasd meg a magánhangzót a szó közepén, új szót kapsz! Pl. kap-kép, köp-kúp,
- Szóismétlés az első hang elhagyásával
Szeretettel ajánlom kedvenc mozgásos játékaim gyűjteményét, ami a cikk végén található linkre kattintva érhető el!
Felhasznált irodalom, felhasznált források: (utolsó megtekintés 2023.01.24.)
- Difer Programcsomag: ÍRÁSMOZGÁSKOORDINÁCIÓ fejlesztése 4 – 8 éves korban MOZAIK KIADÓ
- Rosta Katalin-Rudas Zsuzsanna – Kisházi Gergely: Hüvelykujjam… (mozgás, írás) kiadó: Logopédia KKT …
- Színezd ki … és Rajzolj te is íráskészséget fejlesztő feladatgyűjtemény
- Kelédi Lászlóné: Íráselemek gyakorlása kiadó: Logopédia KKT
- Ladányiné Orsos Ibolya: Varázsképek
- Pár Mária: Írj örömmel! Írj szebben! Írj helyesen!
- Verselős színező:
- https://varazsbetu.hu/beszelgessunk/A_beszedertes_jatekos_fejlesztese/index.php
- https://www.canva.com/
- Göncző Ferencné: Beszédfejlesztés, anyanyelvi nevelés (óvodás csoportokra van bontva az anyag)
- Difer Programcsomag: Beszédhanghallás fejlesztése 4 – 8 éves korban MOZAIK KIADÓ
- Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak
- Dr Gósy Mária-Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modullok
- Szakácsné Kupeczki Éva: Játék a hangokkal
- Felföldi Andrea: Hol hallod? Logopédia kiadó
- László M. Ágnes: Beszédértés 1.2. teljes könyv és hanganyag
- László M. Ágnes: Beszédészlelés könyv és hanganyag
- Illés Györgyi Terézia , Rohár Alexandra: Feleselő (Betűbazár)
Szeretnél INGYENESEN KREDITEKHEZ jutni? Akkor kattints ide!